Teoriprøve og køreprøve

Kørekort

Teori og køreprøve.

Teoriprøven består af 25 billeder med typiske situationer og skilte fra trafikken, hvor der til hvert billede er spørgsmål (typisk 2 til 4 stk) som du skal besvare med ja eller nej i et afkrydsnings-skema. Hvis du har 20 billeder helt rigtige, så har du bestået prøven.
Når du er færdig med prøven, venter du ca. 15 min mens den prøvesagkyndige retter din besvarelse. Derefter får du resultatet med det samme, sammen med et papir med overskrifter på de billeder hvor der evt. er fejl.
I Herning er der plads til 9 elever til teoriprøven. I andre byer kan antallet af elever som er til prøve samtidig, være højere eller lavere.

Køreprøven aflægges i skolevognen, som du er vant til at køre. Inden du skal ud og køre, skal du besvare nogle spørgsmål omkring bilens teknik, f.eks. om bremser eller lygter. Derefter kører du typisk 30-40 min i trafikken. Efter prøven vil du med det samme få besked om prøven er bestået eller ikke-bestået.
Hvis prøven er bestået vil du få et midlertidig kørekort med det samme. Dette gælder kun til kørsel i de nordiske lande. Efter 1-3 uger vil du med posten modtage det rigtige kørekort, som gælder i hele verden.
Hvis prøven ikke er bestået vil den køreprøvesagkyndige fortælle hvilke fejl du har lavet, og de vil udfylde et skema, hvor fejlene er beskrevet kort.

Prøver bliver afholdt hos politiet af prøvesagkyndige som er politibetjente med en særlig uddannelse.

Prøverne afholdes på Køreteknisk anlæg i Hammerum Trafikskolevej 27 7400 Herning, men du kan selv vælge hvor i landet du vil til teoriprøve. Det har ingen betydning i hvilken by man tager teoriprøven, da det er den samme i hele landet. Men hvis der f.eks. er for lang ventetid på teoriprøver i Herning, så er det ofte muligt at komme til prøve hurtigere i en anden by.

Sidste nyt.
Der arbejdes på at tillade andre personer end poltifolk at blive ansat som køreprøvesagkyndige f.eks. kørelærere.
Ligeledes vil teoriprøven blivet ændret. De gamle lysbilleder vil udgå og prøven vil foregå på pc. Selve prøven vil også blive ændret lidt, så det fremover vil være muligt at gå tilbage i sin besvarelse og rette sine svar. og man vil få et bestemt antal minuter til at besvarer sine spørgsmål, d.v.s. men til dels selv (indenfor en grænse) selv kan vælge hvor meget tid man vil bruge på hvert billede.
I skrivende stund (efterår 2010) kører man de nye teoriprøver som forsøg et par steder i landet. Hvornår de nye prøver vil komme til Herning vides ikke.