Første kørekort

Kørekort

At have kørekort i dag er næsten en selvfølge. De fleste erhverver da også deres kørekort, når de er 18 til 19 år. Andre venter lidt længere. Man har mulighed for at begynde på kørekort, 3 mdr. før sin 18 års fødselsdag. Man kan dog tidligst komme til teoriprøve 1 mdr. før, og tidligst komme til køreprøve på sin fødselsdag.

I dag er der helt klare regler for, hvordan undervisningen skal forløbe.

Sådan er reglerne:

Der er i dag et minimumskrav til undervisningen.

29 lektioners teori
4 lektioner på manøvregård
16 lektioner i skolevognen på vejen
Samt 4 lektioner på køreteknisk anlæg.

En lektion er 45 min.

Desuden er der regler for, hvor mange lektioner man må have på en dag, d.v.s. ugekurser ikke mere er muligt. Men intensiv kurser/lynhold, er stadig en mulighed. Her tager du teorien på ca. 14 dage. Lynhold ligger især i forbindelse med skoleferier. Kontakt for nærmere oplysning om næste lynhold.

Alle der tager kørekort for første gang, skal desuden have et 8-timers kursus i førstehjælp (tager en dag). Der er mange som tilbyder dette kursus, og det er dig frit for at vælge sted. Kurset er gyldigt i 1 år, så hvis du tidligere (indenfor det sidste år) har taget dette kursus, som dog bl.a. skal være færdselsrelateret, så behøver du ikke tage det igen. Du medbringer da blot dit kursusbevis til køreskolen.

Undervisningen:

Teori foregår i små hold. Hvilke dage og tidspunkter undervisningen finder sted er du med til at bestemme. Normal varihed for teori er ca. 6  uger. Når teoriprøven er bestået, kan køreprøven bestilles.

Teori og praktik kombineres under hele forløbet.

Et par af køretimerne bruges til øvelse i motorvejskørsel. Her køres normalt til Tyskland, hvor der vil være mulighed for at handle.Der er mulighed for gratis at låne video eller cd-rom med færdsel.